Wat is CPC? Een complete uitleg

Waar staat CPC voor?

CPC staat voor Cost Per Click, een vorm van online adverteren (PPC) waarbij bedrijven en particulieren een bedrag betalen telkens als iemand op hun advertentie klikt.

Op CPC gebaseerde campagnes worden vaak gebruikt bij Google AdsFacebook Ads en LinkedIn Ads.

Hoe bereken je de cost per click?

De kosten per klik worden berekend door de totale kosten van de advertentiecampagne te delen door het aantal klikken dat de campagne oplevert.

Als een advertentiecampagne bijvoorbeeld € 100 kost en 10 bezoekers (klikken) oplevert, dan is de CPC € 10 euro (100/10).

Wat is een hoge CPC?

Wat een hoge CPC is hangt af van de ROAS of ROI van je campagne. Zo kan € 0,50 al een (te) hoge CPC zijn, maar deze grens kan ook pas bereikt worden bij € 40 euro per klik.

Een goede CPC is een CPC die lager is dan de gemiddelde bezoekerswaarde. Om dit te berekenen dien je de volgende cijfers in kaart te brengen:

  • Gemiddelde klantwaarde
  • Het conversiepercentage
  • Aantal bezoeker

Stel dat jij 100 bezoekers op een bepaalde landingspagina krijgt. Je hebt 1% conversieratio dus 1% van alle bezoekers wordt een klant of lead.

Als jij die ene klant vermenigvuldigt met de gemiddelde klantwaarde weet je wat iedere bezoeker je waard is.

De som:

Gemiddelde omzet : aantal bezoekers

Bijvoorbeeld

Je krijgt per 100 bezoekers 1 klant. Levert deze klant jou € 100 op, dan deel je 100 euro door 100 bezoekers en weet je dat iedere bezoeker je 1 euro waard is.

De maximale CPC die je dan mag uitgeven is € 1 euro.

Let wel op.

Dit is je maximale CPC. Is je CPC hetzelfde als je gemiddelde bezoekerswaarde dan maak je natuurlijk geen winst 

De gemiddelde CPC per kanaal

Als je wilt starten met online adverteren dan is het belangrijk dat je een strategische keuze maakt op welk platform jij wilt adverteren.

Deze keuze zal afhangen van je doelgroep, maar ook van de kosten per klik. We behandelen de drie meestgekozen online adverteerkanalen.

Wat kost een klik bij Google?

Een klik bij Google kost gemiddeld tussen de 0,23 tot 3,67. Dit hangt compleet af van de branche, de effectiviteit van de advertentie en de concurrentie in de veiling.

Wat is een goede CPC voor Google Ads?

Een goede CPC voor Google Ads is lager dan de maximale kosten die je per klik kunt uitgeven. Gemiddelde gezien wil je bij een startende Google Ads campagne niet meer dan 1 euro per klik uitgeven.

Maar.

Dit is compleet afhankelijk van de branche en de concurrentie in de veilig. Zo zijn er bepaalde branches als leningen of hypotheken waar de gemiddelde CPC boven de 11 euro ligt.

Wat kost een klik bij Facebook?

De gemiddelde kosten per klik voor een Facebook-advertentie liggen tussen 0,64 en 1,86 euro. Dit hangt wel af van de branche, de effectiviteit van de advertentie en de concurrentie.

Wat is een goede CPC voor Facebook?

Een goede CPC voor Facebook Ads is lager dan de maximale kosten die je per klik kunt uitgeven. Gemiddeld wil je voor een startende Facebook Ads campagne niet meer dan € 0,50 per klik uitgeven.

Dit heeft er vooral mee te maken dat je in het begin verschillende concepten moet testen. Voordat je een Facebook ad campagne rendabel krijgt, heb je data nodig. Om aan deze data te komen dien je verschillende (test)campagnes op te zetten.

Je wilt bij deze testcampagnes je CPC zo laag mogelijk houden.

Wat kost een klik bij LinkedIn?

De gemiddelde kosten per klik voor een LinkedIn-advertentie liggen tussen 4,21 en 7,80 euro. Dit maakt LinkedIn ads een van de duurste adverteerplatformen.

Wat is een goede CPC voor LinkedIn?

Een goede CPC voor LinkedIn ligt lager dan de maximale kosten die jij per klik kunt uitgeven. Gemiddeld gezien wil je voor een startende campagne niet meer dan 5 euro per klik uitgeven.

Hoe CPC verlagen?

Om de CPC te verlagen moet je je campagnes optimaliseren. Dit betekent dat je verschillende advertentieconcepten, zoekwoorden en doelgroepen moet testen.

Dit kun je het makkelijkste (en slimste) doen in drie stappen.

Doelgroep

Het testen van de doelgroep is vooral belangrijk als je adverteert op social media. Hoe goed je advertentie ook is, richt jij je campagne op de verkeerde doelgroep dan zal je nooit een positief resultaat behalen.

Ook bij Google Ads kun je jouw doelgroep afstemmen door slim gebruik te maken van (negatieve) zoekwoorden.

Hook

Test verschillende invalshoeken voor je advertentie. Praat je bijvoorbeeld met winst- of verliestaal en hoe frame jij je boodschap?

Heb je het over het winnen van je concurrenten of het stoppen met verliezen van je concurrenten?

Je bedoelt in beide gevallen hetzelfde, maar reken maar dat dit anders binnenkomt.

Inhoud

Wat zet je in je advertentie? Een video, een afbeelding, een printscreen en review? Heb je de juiste doelgroep en hook gevonden test dan op welke manier jij de inhoud het beste kunt presenteren.

Tekst

Copywriting en het inzetten van jouw overtuigingskracht is een enorm belangrijke vaardigheid om de CPC te verlagen. Een overtuigende tekst of een goed geschreven advertentie kan een drastisch verschil maken.

Let goed op je woordkeuze, praat de taal van je klanten en blijf testen.

Ga ervoor

Je weet waar CPC voor staat en via welk stappenplan jij je kosten per klik kunt verlagen. Ga ermee aan de slag. Durf te testen en houd de cijfers goed in de gaten. Lukt het je niet om je adverteerkosten naar beneden te brengen of alles uit het internet te halen?

Open de marketingkluis

Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken

Ja, ik neem een kijkje

Psst zeg eens eerlijk...

Dit ligt niet aan jou, het ligt aan je marketing

Zou het niet veel fijner zijn als je marketing praktisch automatisch gaat? Dat het internet iedere dag, ieder uur, iedere minuut en iedere seconde voor jou de marketing doet en dat jij je concurrenten het nakijken geeft en alleen datgene doet wat jij écht leuk vindt?

Je hoeft nooit meer na te denken en je kunt direct aan de slag met complete OUT OF THE BOX marketing sprints. Strategieën en technieken die je direct kunt toepassen in de praktijk, want als je eenmaal lid bent, is het vrij simpel.

Dan gebruik je het internet om jouw bedrijf te laten groeien.

Met de marketingkluis van Mijn IMGemak hoef je niet de nieuwe internetgoeroe of computer nerd te zijn. Jij hoeft alleen de stappen uit een van de sprints te volgen om direct een nieuwe marketingstrategie te lanceren.

Helma Schellen
Helma Schellen
Marketingmanager van Seats2meet
Lees verder
Al een tijdje volg ik de onlinetrainingen van IMG/Sebastiaan. Pofferdikkie wat een bulk aan waardevol materiaal deelt hij. Het is feitelijk onderbouwd, laagdrempelig uitgelegd en direct toepasbaar. Sebastiaan zelf is ook nog eens goed bereikbaar én klantgericht. Top!
Tom Modderkolk
Tom Modderkolk
Contentmanager Benelux Visma
Lees verder
Geen holle woorden maar concrete tips, trucs en argumenten. Kortom, Sebastiaan is een geweldige docent waar zelfs ervaren gebruikers veel van leren.
Jules Franssen
Jules Franssen
Mede-eigenaar PF Containers
Lees verder
Het is super overzichtelijk en je legt alles stap voor stap duidelijk uit. Zeker weten een goede investering voor mij.
Pauline Buth
Pauline Buth
Zakelijk cartoonist
Lees verder
Sebastiaan traint zijn cursisten op een praktische en concrete manier. Heel erg to the point en precies wat je nodig hebt om met de geleerde stof meteen aan de slag te kunnen.
Martin Stoker
Martin Stoker
Adviseur BMC
Lees verder
De inhoud en de opzet spreekt mij heel erg aan. Ook heb jij een fijne en duidelijke stijl in de video´s!
Wendy van Driel
Wendy van Driel
Eigenaar Hotel Doña Esther
Lees verder
Nogmaals dank jullie wel voor alle nieuwe inzichten! Ik kan er zeker goed gebruik van maken nu en in de toekomst.
Annette Lieth
Annette Lieth
Projectmanager
Lees verder
Fijne, nuttige trainingen met veel informatie. Trainer weet waar hij het over heeft.
Jeroen Mirck
Jeroen Mirck
Eigenaar Mirck Media
Lees verder
Wie de zakelijke inzet van internet en social media beter wil leren begrijpen, is bij Sebastiaan Hendriks aan het juiste adres. Vol energie leert hij je alle ins en outs van social advertising en effectief schrijven voor zoekmachines. Online marketing is meer dan alleen techniek, het vereist ook psychologisch inzicht. Daar is hij als geen ander in thuis.
Tjerk Rintjema
Tjerk Rintjema
Directeur First Aid Marketing
Lees verder
Sebastiaan is door de sterke combinatie tussen Psychologie en Online Marketing heel goed in het overbrengen van de belangrijke elementen waar je op moet letten wanneer je meer geld uit je website wilt halen. Hij doet dat daarnaast op een hele leuke manier! Ik heb heel veel gehad aan jouw trainingen. Bedankt!
Janine Ligthart
Janine Ligthart
Webdeveloper bij Groeier!
Lees verder
Duidelijke uitleg met goede praktijk voorbeelden. Enorm veel aan gehad voor zowel onze website als die van de klanten :)
Live de Metz
Live de Metz
Tekstschrijver
Lees verder
Helemaal goed; zijn combinatie van psychologisch inzicht, kennis van werkwijze Google en alerte, prettige wijze van lesgeven - met nog flink wat tips & tricks als toegift. Dank je wel, Sebastiaan!
Maarten Vergouwen
Maarten Vergouwen
Flow Manager
Lees verder
Compleet overzicht van wat belangrijk is.. Goede tips. Goede voorbeelden. Plus nuttig overzicht van tools die je kunt gebruiken voor de analyse.
Marieke van Doorn
Marieke van Doorn
Docent
Lees verder
Sebastiaan is een gedreven trainer, die met veel passie en enthousiasme over het vakgebied verteld. Hij is pragmatisch ingesteld en geeft veel bruikbare tips. Ik zal een het zeker aanraden!
Vincent van Schutterhoef
Vincent van Schutterhoef
Senior Accountmanager bij ELIS
Lees verder
Ik heb al diverse trainingen van Sebastiaan mogen volgen welke hij telkens met enthousiasme geeft. Gelukkig kan hij heel goed inspelen op het niveau zodat iedereen het goed kan volgen en aan het eind met een voldaan gevoel én vol informatie huiswaarts keert. Mede door zijn algehele brede kennis op het gebied van internetmarketing weet hij op iedere vraag een duidelijk antwoord te formuleren.
Niels Meijerink
Niels Meijerink
Business Analist ABN Amro bank
Lees verder
Veel waardevolle achtergronden en tips gekregen hoe ik (duurzaam) mijn teksten kan verbeteren. Wat mij betreft zeker een aanrader! Veel voorbeelden gekregen en checklists.
Jeffrey Goessens
Jeffrey Goessens
eigenaar marketingcoach
Lees verder
Ik vind jouw Google Ads cursus echt top en ik heb daadwerkelijk een hoop dingen geleerd. Ik volg regelmatig een cursus, maar vaak vind ik ze een beetje tegenvallen, omdat ik een hoop al weet of omdat het niet de informatie bood wat ik ervan had verwacht. Bij jullie cursus was dit niet het geval en vond ik de meeste modules echt interessant.
Dick van er der Meer
Dick van er der Meer
Studio Manager
Lees verder
Sebastiaan is een gedreven en creatieve SEO specialist! Een ondernemer met een duidelijke visie en vertrouwen in zijn eigen specialiteit! Met zijn achtergrond in de psychologie weet hij als SEO expert jouw klant op de juiste manier te benaderen!
Michèle van Nesselrooij
Michèle van Nesselrooij
Leerkracht
Lees verder
Sebastiaan is een gedreven en enthousiaste trainer. Ondanks het feit dat hij over heel veel kennis beschikt weet hij alles toch duidelijk en begrijpelijk over te brengen, knap.
Joris-Joos Damen
Joris-Joos Damen
Wijnspecialist
Lees verder
Mooie power training 'SEO Teksten Schrijven' gevolgd van Sebastiaan. Ik kan deze van harte aanbevelen als je hier ook meer van wilt weten.
Shirin Zijlstra
Shirin Zijlstra
Online Marketingmanager bij RTL
Lees verder
Sebastiaan is een zeer bevlogen spreker, ik heb zijn zoekmachineoptimalisatie training met veel plezier gevolgd. Hij heeft veel praktijk kennis die hij gebruikt tijdens zijn trainingen, hierdoor word je gelijk in zijn verhaal meegenomen. Daarnaast was het erg fijn dat hij ook bereid was vragen te beantwoorden die niet direct binnen het trainingsonderwerp hoorden.
Stefan Lok
Stefan Lok
Producten bij Achmea
Lees verder
Ik heb de cursus SEO gevolgd bij Sebastiaan. Hij is erg enthousiast en inspirerend in zijn uileg. Ik heb veel ruimte gekregen om tot nieuwe ideeën te komen voor mijn eigen bedrijf.
Eugenie Willemse
Eugenie Willemse
Communicatieadviseur
Lees verder
Wat heb ik veel geleerd! Vooral hoeveel je zelf kunt doen om een website(tekst) leesbaar en toch SEO te maken/houden zonder in trucjes te belanden.
Mario bentvelsen
Mario bentvelsen
Merkjournalist
Lees verder
Sebastiaan Hendriks loodst je als een wervelwind door de materie en houdt het vooral praktisch. Een must voor iedereen die SEO tot in de puntjes wil beheersen.
Erwin van der Ploeg
Erwin van der Ploeg
Senior Odoo Consultant
Lees verder
Erg leerzame en interessante trainingen. Precies waar ik naar op zoek was.
Denise Verkerk
Denise Verkerk
Content coördinator bij Bureau Toerisme Rivierenland
Lees verder
Sebastiaan heeft het goed gedaan, hij weet duidelijk waar hij het over heeft en neemt ruim de tijd om zaken uit te leggen. Uit de trainingen is gebleken dat er nog veel te verbeteren valt mbt onze websites, hier ga ik zeker mee aan de slag.
Vorige
Volgende

© 2023 – Internet Marketing Gemak BV Herman Kuijkstraat 52 4191 AK Geldermalsen info@imgemak.nl 085 – 303 3950 KVK: 77742109 BTW: NL861120413B01